Grønn mopp på gulv

Hvilke rutiner har vi i forbindelse med Corona-viruset (Covid19)?

Citymaid utfører vask som normalt i tiden fremover. 

Vasker du selv, har du her en oversikt med gode råd til vask og renhold som du kan laste ned (pdf).

Rutiner servicemedarbeidere

  • Vi har etablerte og gode rutiner for å hindre smittespredning. Vi har alltid stort fokus på håndhygiene og vi bruker engangshansker inne hos kundene (som selvsagt kastes etter hvert kundebesøk). Vi bruker alltid kluter og mopper kun til ditt hjem, og disse vaskes på 90 grader i vårt eget vaskeri.
  • Covid-19 er et virus med membran, noe som gjør det enkelt å inaktivere utenfor kroppen. Vi anbefaler vask med mikrofiber og fettløselig såpe til vanlig husvask.
  • Våre servicemedarbeidere kjører egne CityMaid-biler og vi tørker over kontaktflater i bilen med mikrofiber og fettløsende såpe med jevne mellomrom.
  • Vi har også skitten og ren sone i våre biler for utstyret som benyttes i de ulike hjem.
  • Da mange av våre kunder nå har hjemmekontor og er hjemme når vi kommer, etterstreber våre servicemedarbeidere å holde minst 1-2 meters avstand. De vil heller ikke håndhilse på nye kunder, dette for å beskytte både kunder og servicemedarbeidere.
  • De bruker blå skoovertrekk (engangs) over innesko/rene sko. Disse tas på inne hos kunden og kastes etter bruk hos den enkelte kunden.
  • Vi får spørsmål om hvorfor vi ikke bruker maske, og det er fordi FHI ikke anbefaler bruk av maske. Bruker man masken feil – som man lett gjør – så er man ifølge FHI mer utsatt. Endrer FHI på sine anbefalinger så følger vi disse rådene.

Her kan du laste ned rutinebeskrivelsen kommunisert til våre servicemedarbeidere (engelsk, pdf)

Karantene – kunder og servicemedarbeidere

  • Vi har hatt et møte med bedriftshelsetjenesten og forholder oss for øvrig til de enhver tid gjeldende råd som FHI gir. På nåværende tidspunkt betyr det at hvis vi har en ansatt som kommer hjem fra reise utenfor Norge, skal den ansatte holde seg hjemme i 14 dager etter hjemkomst, uavhengig av om de har symptomer eller ikke.
  • Eventuelle kunder som er satt i karantene, vil ikke kunne motta tjenester fra oss. Generelt vil vi si at våre kunder, ved sykdom, er flinke til å ta kontakt for å avbestille vasken.
  • Informasjon til alle våre avdelinger er sendt vedrørende håndhygiene og smitte, og denne er også kommunisert til våre servicemedarbeidere.

Våre avbestillingsregler

Vi har valgt å være fleksible i forhold til avbestillingsfrister i henhold til våre vilkår. Våre kunder fikk anledning til å sende inn sine avbestillinger uten at dette medførte noen form for kostnad for kunden. Mange har valgt å avbestille av ulike årsaker, mens andre er takknemlig for at vi holder hjulene i gang.

Nå har vi som samfunn fått tid til å summe oss noe, og CityMaid håper på forståelse for følgende avbestillingsregler i tiden fremover:

  • Er man satt i karantene grunnet opphold utenfor Norge, så er det rimelig å anta at man nå har hatt god tid til å avbestille rengjøringen.
    Vi skal ikke inn i boligen, men korte avbestillingsfrister vil medføre kostnad
  • Er man i risikogrupper, så er det også å forvente at man til nå har hatt rimelig god tid til å avbestille oppdrag. Korte avbestillingsfrister vil medføre kostnad
  • Har man hjemmekontor, er hjemme med barn og av den grunn avbestiller på kort varsel, så vil også dette medføre en kostnad for våre kunder

Vi ønsker selvsagt å vise fleksibilitet, vi kan gjerne flytte vasken, eller vi kan ta utvendig vindusvask for deg. Enkelte kunder velger å ta imot vask og løser dette med å oppholde seg i et rom mens vi vasker. Enkelte tar seg en liten tur ut, og det er heldigvis mulig så lenge man «bare» er i karantene.

Har du spørsmål, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss.